fbpx

Olemme nyt käsitelleet menneisyyttämme ja nykyisyyttämme.Saimme myös hieman harjoituksia tämän hetkisen tilanteen parantamiseksi ja lisää on vielä viikon loppuosiossa. Tämän viikon lopuksi otamme vielä katseen tulevaan. 

Emme tee vielä pidempiaikaista suunnitelmaa. Se on luvassa viikolla 4. Haluan kuitenkin, että alat jo miettimään, miten haluaisit toimia vaikeissa tilanteissa ja mitä itsesäätelyn kohtia haluaisit parantaa.

Harjoitus 1: Paras itsesäätelytilanne

Mieti itsesäätelyä vaativa tilanne, jossa kaikki menee täydellisesti. 

Se voi olla keskittymistä vaativa tilanne, esimerkiksi toivoisit työssäsi jaksavasi paremmin keskittyä yhteen työtehtävään kerralla, etkä vähän väliä vilkuilevan sosiaalista mediaa tai hyppiväsi tehtävästä toiseen.

Se voi olla konfliktitilanteen selvittely lapsen kanssa, jossa pysyt rauhallisena ja pystyt alusta loppuun säätelemään tunteitasi. Tilanteen jälkeen sinulla on tapahtuneesta hyvä olo.

Kuvittele tämä tilanne. Mieti, miten se menisi parhaalla mahdollisella tavalla. Mitä sanoisit? Mitä tekisit? Millaisia tunteita kokisit? Yritä miettiä tarkasti millaisessa ympäristössä tilanne olisi ja miten tilanne etenisi?

Itsensä kuvitteleminen tavoitteessa auttaa sinua etenemään sitä kohti. Mitä tarkemmin osaat kuvitella tilanteen, alat ohjata mieltä sitä kohti.

Voit tehdä tämän harjoituksen vaikka kuinka monta kertaa. Mitä tarkemmin pystyt kuvittelemaan tulevaisuuden, sitä todennäköisemmin myös pääset sinne.